Mot hverandre i gruppe
Elevene deler seg i 2 grupper som dyster mot hverandre.
Her gjelder alle knep for å vinne, eleven må selv finne den måten de fortest mulig kan få løst alle oppgavene.
Elevene deler seg i 2 grupper som dyster mot hverandre.
Her gjelder alle knep for å vinne, eleven må selv finne den måten de fortest mulig kan få løst alle oppgavene.
Elevene jobber sammen i par.
Bak på hver post er det en akrobatisk øvelse de må utføre før de kan gå videre til neste post.
Denne kan f.eks. brukse i gymsalen med postene og øvelsene liggende på gulvet.
Her er illustrasjoner av 15 akrobatiske øvelser dere kan velge mellom.
Hvis elevene har tilgang til mobiltelefon/GPS eller kartogkompass, kan dere skjule alle postene og la elevene finne de enten via koordinater eller kompasskurs.
Vi har nå gjort ferdig matematikkdagen for ungdoms- og videregående skole.
Lærerarkene består av:
30 poster
2x30 oppgaver
2 fasitlister (inneholder også postoppgavene)
Kvart-, semi, og finale oppgaver med fasit.
Elevark består av:
Svarark - matematikkdagen
Matematikkdagen er delt op i 2 deler (begge kan brukes seperat.)
DEL 1.
Fagatletikk.
30 poster er fordelt rundt på skolen/nærområdet og de 60 (et sett vanskelige og et sett enkle) oppgaver.
Når elevene skal ha rettet sine oppgaver komme de f.eks. til et sekretariat hvor de får utdelt poeng, og det føres regnskap med hvem som leder matematikkdagen.
Dere kan også velge å få elevene til å bruke svarformularen som ligger på oppgavesiden, her skriver inn elevene lærerens epostadresse, og så vil denne få tilsendt alle svarene, og da publiserer dere alle svar når de er rettet. (På denne måten må enten del 2 vente til en annen dag eller helt utgå)
Kan annbefale å bruke https://www.chartblocks.io/ for å vise poengstillingen online og i real time.
DEL 2.
Elevene går f.eks. ned i gymsalen hvor Kvart-, semi- og finale skal foregå.
De 8 beste lag fra del 1, går til kvartfinalen.
Til disse finner du oppgaver, materialelister og forklaringer i fasitdelen.
Elevene løper ut og finner alle passordene med en gang, og løser oppgavene etterpå.
Elevene skal løpe ut og finne oppgavene en etter en og løse oppgavene etterhvert som de finner passordene.
Elevene slår to terninger og skal løpe ut og finne den posten terningen viser.
2 = post 2, 3 = post 3, ........., 11 og 12 er post 1
Hvis elevene slår en post de allerede har kan de f.eks. ha en liten strafferunde mellem to kegler eller en annen aktivitet.
To elever jobber mot hverandre og prøver å finne 5 poster og løse oppgavene først for å vinne over den andre.
En vinner spiller da mot en annen vinner og taperen mot en annen taper i uken etterpå.
Første uke: post 1-5, Andre uke post 6-10
Etter f.eks. 6 uker kåres en vinner. (den som har vinnet flest ganger/løst flest oppgaver riktig)
(Elevene kan "jukse" ved å finne postene før de kommer til timen, men da har de bare fått ekstra mosjon)
En av de ovenstående versjoner gjennomføres med ski på.
Postene plasseres lengre vekk og aktiviteten gjennomføres med sykkel. F.eks. som en aktivitet opp til den årlige sykkelprøve.
Elevene bruker frisbee til å gjennomføre aktiviteten.
Aktiviteten foregår inne i skolens byggning, her kan de fleste av de ovenstående utealternativer brukes.
Postene er hengt opp i klasserommet, her er det en god ide å legge inn forskjellige andre oppgaver som elevene kan gjøre når de besøker oppgavene.